Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Tango’nun Büyüsü: La Cumparsita…

Tango’nun Büyüsü : La Cumparsita

Bugünkü sohbet yazımızın konusu Müzik…

Başlığımız ise: ‘’La Cumparsita’’; yani bizim dildeki kullanımıyla, ‘’Komparsita’’.

Uruguaylı besteci ve müzik adamı, Gerardo Matos Rodriguez (1897-1948) tarafından, 1916 yılında (bazı kaynaklarda 1917 olarak geçer) bestelenmiştir.

Besteci o dönemlerde henüz, mimarlık öğrencisi olup, sadece amatör bir piyanistmiş.

Genç besteci, bu parçayı Uruguay’daki bir sokak gösterisinde geçit yaparken çalınmak üzere, bir karnaval marşı olarak bestelemiştir.

Nitekim La Cumparsita da, kelime anlamı olarak, karnaval gösterisi anlamı taşımaktaymış.

La Comparsa kelimesinin, gramer küçültmesiymiş.

Tam karşılığı ise, maske giyerek, sokak karnavallarına katılan küçük insan grubu anlamına gelmekteymiş.

Parçanın sözleri ise, Arjantinli Pascual Contursi ve Enrique Pedro Maroni tarafından yazılmıştır.

Genç bestecinin bu bestesinin prömiyeri, Uruguay’daki, Montevideo kentinde, Cafe La Giralda adlı mekanda, halka açık olarak, piyanist Roberto Fripo’nun orkestrası tarafından seslendirilerek yapılmıştır..

.      

Bu mekan şimdilerde, Montevideo Tango Müzesi olmuştur.

Literatür kaynaklarından edindiğim ilginç bilgiye göre, genç besteci bu bestesini, yirmi pesoya Breyer Yayınevi’ne satmıştır.

Daha sonraları, bestesini dünya çapında meşhur olduğunu görünce, haklarını geri almak için davalar açmış; hatta yaşamının yirmi yılını bu işe hasretmiştir.

La Cumparsita, kaynaklara göre, tüm zamanların en ünlü ve en tanınmış tangosu olarak nitelenmektedir.

Eserin ilk iki bölümü Gerardo’ya, üçüncü bölümü ise, Fripo’ya aittir.

“La Cumparsita”, hızla dünya çapında tanınan ve çok da sevilen bir tango parçası olduğundan, dünya genelinde, birçok farklı sanatçı ve orkestra tarafından yorumlanmış, klasik tango repertuarının vazgeçilmez bir parçası olmuştur…
La Cumparsita’nın en ünlü yorumcusu, tango müziğinin sembolü haline gelmiş ve bu müzik türünün dünya çapında tanınmasını sağlamış olan, Carlos Gardel (1890-1935) olarak kabul edilmektedir. 
 
 

Tüm dünyada olduğu gibi, ülkemizde de bu parça çok meşhur olmuş, hatta 78 devirli taş plaklar olarak, Cumhuriyet döneminin en gözde, en sevilen ve en çok çalınan tango parçası olmuştur.

Düğünlerimizin de uzun yıllar açılış parçası olarak çalınıp durmuştur…

Şarkını sözleri, gayet yalın bir dille, son derece duygusal bir ayrılık acısını anlatmaktaymış.

Şimdilerde ise, her şeyin değiştiği gibi, düğünlerin açılış şarkıları da, dansları da, ritüelleri de tamamen değişmiştir…

Keyifli izlemeler ve dinlemeler…

 

Yorum Yazın

Best Choice for Creatives
This Pop-up Is Included in the Theme